Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://rebacc.crcrj.org.br/handle/123456789/1523
metadata.atena.dc.title: Accounting and the popular imagery: counting verses in the cordel literature
CONTABILIDADE E O IMAGINÁRIO POPULAR: CONTANDO VERSOS NA LITERATURA DE CORDEL
metadata.atena.dc.creator: Luiz Carlos Marques dos Anjos; Universidade Federal de Alagoas
Daniel José Cardoso da Silva; Universidade Federal de Alagoas
José Francisco Ribeiro Filho; Universidade Federal de Pernambuco
Jorge Expedito Gusmão Lopes; Universidade Federal de Pernambuco
metadata.atena.dc.date.issued: 2014-11-12
metadata.atena.dc.publisher: REVISTA DE CONTABILIDADE DO MESTRADO EM CIÊNCIAS CONTÁBEIS DA UERJ
metadata.atena.dc.description: This research had as objective to investigate and disclosure how the popular imaginary reveals its perception about the accounting through the pamphlet literature, making possible then its use for the teaching of the accounting sciences. The used database was found at the Brazilian Academy of Pamphlet literature (ABLC) site and it was composed by all the 42 books of free access to the public during june of 2008. It was looked for to identify in a first moment the accounting terms present in the researched literatures, comparing with a accounting dictionary. Afterwards it became more including, where the perception of accounting of the imaginary popular inside the contexts was investigated. The results analysis brings contributions of how and in which subjects the found answers can be used. It was concluded that a critical approaches born from tacit knowledge related to the local culture, for education in accounting will help to nurture vital generic abilities for personal motivation, self-esteem and potentialization of the capacity of assimilating new knowledge. Keywords: Accounting teaching; Popular Imaginary; Pamplhet Literature.
Esta pesquisa teve como objetivo investigar e evidenciar como o imaginário popular revela sua percepçãosobre a Contabilidade através da literatura de cordel, possibilitando assim sua utilização para o ensino das Ciências Contábeis. O banco de dados utilizado foi o encontrado no site da Academia Brasileira de Literatura de Cordel (ABLC) e foi composto pelos 42 cordéis disponíveis ao acesso público no mês de junho de 2008. Buscou--se identificar, em um primeiro momento, palavras presentes nas obraspesquisadas, que constassem em um dicionário de terminologias utilizadas na área contábil. Em seguidapartiu-se para uma análise mais abrangente, onde se investigou a percepção de Contabilidade do imaginário popular, imbricada nos contextos das sextilhas. A análise dos resultados traz contribuições de como e em que disciplinas poderiam ser utilizadas as respostas encontradas na investigação. Concluiu-se que uma abordagem crítica, concebida a partir de conhecimentos tácitos relacionados à cultura local, para educação em Contabilidade ajudará a nutrir habilidades genéricas vitais para motivação pessoal, autoestima e potencialização da capacidade de assimilar novos conhecimentos.Palavras-chave: Docência em Contabilidade; Imaginário popular; Literatura de Cordel.ABSTRACTThis research had as objective to investigate and disclosure how the popular imaginary reveals its perception about the accounting through the pamphlet literature, making possible then its use for the teaching of the accounting sciences. The used database was found at the Brazilian Academy ofPamphlet literature (ABLC) site and it was composed by all the 42 books of free access to the public during june of 2008. It was looked for to identify in a first moment the accounting terms present in the researched literatures, comparing with a accounting dictionary. Afterwards it became more including,where the perception of accounting of the imaginary popular inside the contexts was investigated. The results analysis brings contributions of how and in which subjects the found answers can be used. It was concluded that a critical approaches born from tacit knowledge related to the local culture, for education in accounting will help to nurture vital generic abilities for personal motivation, self-esteemand potentialization of the capacity of assimilating new knowledge.Keywords: Accounting teaching; Popular Imaginary; Pamplhet Literature.
metadata.atena.dc.identifier.uri: http://rebacc.crcrj.org.br/handle/123456789/1523
metadata.atena.dc.identifier: http://www.atena.org.br/revista/ojs-2.2.3-06/index.php/UERJ/article/view/1278
Aparece nas coleções:Artigos - Atena

Arquivos associados a este item:
Não existem arquivos associados a este item.


Os itens no repositório estão protegidos por copyright, com todos os direitos reservados, salvo quando é indicado o contrário.