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Título: Overview of the Scientific Production of Competency-based Management in the Brazilian Public Administration (2008 to 2018)
Panorama da Produção Científica da Gestão por Competências na Administração Pública Brasileira (2008 a 2018)
Palavras-chave: Competency-based management; Competence, Competence Diagnosis, Public Administration; Literature Review.
Gestão por Competências; Competência, Diagnóstico de Competência, Administração Pública; Revisão da
Editora / Evento / Instituição: Journal of Accounting, Management and Governance
Revista Contabilidade, Gestão e Governança
Descrição: Objective: to analyze the panorama of Brazilian scientific research on Competency-based Management (CBM) in Public Administration for the last decade, covering the period from 2008 to April 2018, from the characteristics of the publications, methodological aspects, the stages investigated and the main benefits and difficulties identified in the studies.Method: through an integrative review of Brazilian scientific literature, 26 predefined variables were identified and analyzed, based in 82 articles published in conferences and journals, using descriptive statistics and thematic categorical content analysis.Originality/relevance: the results from last decade papers were consolidated, differentiating by the scope of publications, quantitative of analyzed variables and inclusion of qualitative data.Results: University of Brasilia is the institution with the largest number of authors in the period analyzed. Most studies were empirical, cross-sectional, descriptive, qualitative, with interviews and content analysis, in federal and executive organizations. Fragilities were observed in the methodological records and keyword indexing. Competence diagnosis was the main stage studied. Benefits refer to organizational and individual improvements. The main difficulties concern methodological and conceptual aspects, and the absence of organizational support, which is fundamental to competency-based management adoption and implantation, in order to obtain advantages oriented to the good governance of human resource management.Contributions: a research agenda is suggested to contribute to the quality and methodological rigor of future investigations. Furthermore, the results contribute to public organizations regarding the development and implementation of competency-based management with quality and permanence of the model, enabling the improvement of service delivery to society and to the public servants.
Objetivo: analisar o panorama de pesquisas científicas nacionais sobre a Gestão por Competências (GC) na Administração Pública na última década, contemplando o período de 2008 a abril de 2018, a partir da caracterização de publicações, aspectos metodológicos, etapas investigadas e os principais benefícios e dificuldades identificados nos estudos.Método: por meio de revisão da literatura nacional, foram identificadas e analisadas 26 variáveis pré-definidas de 82 artigos publicados em eventos e periódicos, com uso de estatística descritiva e análise de conteúdo categorial temática.Originalidade/relevância: consolida resultados de publicação da última década, diferenciando-se pela abrangência das publicações, quantitativo de variáveis analisadas e inclusão de dados qualitativos.Resultados: a Universidade de Brasília é a instituição com maior quantidade de autores nas publicações. A maioria dos estudos foram empíricos, transversais, descritivos, qualitativos com uso de entrevistas e análise de conteúdo, em organizações federais e do poder executivo. Observou-se fragilidades nos registros metodológicos e indexação de palavras-chave. A principal etapa estudada foi o diagnóstico de competências. Os benefícios referem-se a melhorias organizacionais e individuais. As principais dificuldades concernem aspectos metodológicos e conceituais, e falta de suporte organizacional, que precisam ser gerenciados para a efetiva adoção da GC, a fim de obter ganhos orientados à boa governança da gestão de pessoas.Contribuições: sugere-se agenda de pesquisa para contribuir com a qualidade e rigor metodológico de novos estudos, e auxiliar organizações públicas no que tange ao desenvolvimento e implantação da GC com qualidade e permanência do modelo, privilegiando a melhoria da prestação de serviços à sociedade e ao próprio servidor público em seu trabalho.
URI: http://rebacc.crcrj.org.br/handle/123456789/6284
Outros identificadores: https://www.revistacgg.org/contabil/article/view/1999
10.21714/1984-3925_2019v22n2a8
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