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http://rebacc.crcrj.org.br/handle/123456789/4255
Título: | USO DA MARGEM DE CONTRIBUIÇÃO EM CONTROLADORIA: UM ESTUDO DE CASO EM EMPRESA DE TRANSPORTE URBANO DE PASSAGEIRO The use of margin contribution in controllership: a case study in a company of urban passenger transportation |
Palavras-chave: | Margem de Contribuição; Gestão de Custos; Transporte Coletivo; Margin Contribution; Management Costs; Public Transportation |
Editora / Evento / Instituição: | REVISTA DE CONTABILIDADE DO MESTRADO EM CIÊNCIAS CONTÁBEIS DA UERJ |
Descrição: | O objetivo principal deste estudo consiste na análise do conceito de margem de contribuição como
ferramenta estratégica para avaliação da atividade operacional de transporte coletivo urbano de passageiro.
Para isso, buscou-se estudar o gerenciamento dos custos, em função da adoção de preços regulados, em
uma empresa de transporte coletivo de passageiros por ônibus. Foi estudado o caso da empresa Barramar,
que opera na cidade de Salvador, Bahia. O processo de coleta de dados se deu através de entrevistas,
análise de documentos internos e relatórios gerenciais da companhia, quando foram estudadas as variáveis
que compõem o preço do serviço, além da metodologia adotada para a apuração e gerenciamento dos
custos. Os resultados encontrados evidenciaram que a utilização da margem de contribuição, como
ferramenta gerencial no processo de análise do custo de transporte coletivo urbano, torna-se um importante
instrumento na avaliação da rentabilidade das linhas integrantes do sistema de transporte coletivo urbano
de passageiros, sinalizando, não só para as empresa, como também para o poder público concedente, as
linhas deficitárias, que não são auto-sustentáveis e podem contaminar todo o sistema.
Palavras-chave: Margem de Contribuição; Gestão de Custos; Transporte coletivo.
THE USE OF MARGIN CONTRIBUTION IN CONTROLLERSHIP: A CASE STUDY IN A
COMPANY OF URBAN PASSENGER TRANSPORTATION
ABSTRACT
The main objective of this study is the analysis of the concept of margin contribution as a strategic tool
for evaluating the operational activity of public urban passenger transportation. For this, it was tried
to study the management of costs, depending on the adoption of regulated prices, in a firm of public
transportation for passengers by bus. It was studied the case of Barramar company, which operates in
the city of Salvador, Bahia. The process of collecting data was through interviews, analysis of internal
documents and management reports of the company, when it was studied the variables that make up
the price of the service, besides the methodology adopted for the investigation and management of
costs. The results showed that the use of margin contribution as a managerial tool in the analysis of the
cost of urban public transportation, becomes an important tool in assessing the profitability of the lines
of the system of collective urban passenger transportation, signaling, not only for the companies, but
also for the government grantor, the deficient lines, which are not self-sustainable and can contaminate
the system as a whole.
Keywords: Margin contribution; Management costs; Public transportation. The main objective of this study is the analysis of the concept of margin contribution as a strategic tool for evaluating the operational activity of public urban passenger transportation. For this, it was tried to study the management of costs, depending on the adoption of regulated prices, in a firm of public transportation for passengers by bus. It was studied the case of Barramar company, which operates in the city of Salvador, Bahia. The process of collecting data was through interviews, analysis of internal documents and management reports of the company, when it was studied the variables that make up the price of the service, besides the methodology adopted for the investigation and management of costs. The results showed that the use of margin contribution as a managerial tool in the analysis of the cost of urban public transportation, becomes an important tool in assessing the profitability of the lines of the system of collective urban passenger transportation, signaling, not only for the companies, but also for the government grantor, the deficient lines, which are not self-sustainable and can contaminate the system as a whole. Keywords: Margin contribution; Management costs; Public transportation. |
URI: | http://rebacc.crcrj.org.br/handle/123456789/4255 |
Outros identificadores: | http://www.atena.org.br/revista/ojs-2.2.3-06/index.php/UERJ/article/view/594 |
Aparece nas coleções: | Revista de Contabilidade do Mestrado em Ciências Contábeis da UERJ |
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