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Título: ÉTICA NA CONTABILIDADE DE CUSTOS – DILEMAS DOS PROFISSIONAIS DA CONTABILIDADE DE CUSTOS
Ethics in cost accounting – the dilemmas of cost acccounting professionals
Palavras-chave: Ética; Gerenciamento de Resultados; Contabilidade de Custos; Ethics; Results Management; Costs Accounting
Editora / Evento / Instituição: REVISTA DE CONTABILIDADE DO MESTRADO EM CIÊNCIAS CONTÁBEIS DA UERJ
Descrição: As empresas são constituídas, numa perspectiva econômica, com o propósito de agregar riquezas a seus proprietários. Basicamente, isso decorre do lucro gerado em suas atividades operacionais e pela maximização de seu valor de mercado refletido no aumento do preço de suas ações. Por outro lado, o aumento do preço das ações é influenciado por diferentes fatores, dentre eles o próprio lucro das atividades operacionais, a adequada estrutura de capital e as vantagens competitivas adquiridas. Entretanto, os administradores encontram-se diante da possibilidade de empregar técnicas e procedimentos que permitam uma apresentação mais otimista ou pessimista da situação econômica, financeira e patrimonial de uma empresa. Isso é tratado por pesquisadores e estudiosos como gerenciamento de resultados, com poder de induzir o mercado a avaliações equivocadas a respeito da empresa. Os contadores, por outro lado, podem receber pressão dos administradores para escolher alternativas contábeis que melhoram os relatórios de desempenho. Isso coloca os contadores diante de dilemas éticos, que são acentuados na medida em que os padrões éticos da profissão também deixam lacunas para interpretações e julgamentos. Em geral, os conflitos éticos têm seu foco voltado, na literatura contábil, à contabilidade financeira, notadamente quanto à apresentação dos demonstrativos contábeis; pouco se tem discutido sobre ética relativamente à contabilidade de custos. O presente artigo tem como propósito discutir a ética na contabilidade de custos quanto aos procedimentos empregados no sistema de custeio que atende às necessidades informacionais requeridas pelos demonstrativos contábeis elaborados em conformidade com os Princípios Fundamentais de Contabilidade. Palavras-Chave: Ética; Gerenciamento de Resultados; Contabilidade de Custos ABSTRACT In the economic viewpoint, the companies are established aiming at adding wealth to their owners. Basically, this results from the profit generated in their operating activities and from the maximization of their market value reflected on the increase of their actions’ price. In the other hand, the actions’ price increase is influenced by different factors, among which the own profit of the operating activities, the suitable structure of capital and the acquired competitive advantages. However, the managers are before the possibility to employ techniques and procedures that allow for a more optimistic or pessimistic presentation of the a company’s economic, financial and patrimonial situation. This is addressed by researchers and scholars as a results management, able to induce the market to mistaken evaluations concerning the company. The accountants, in the other hand, may receive pressure from the managers to choose accounting alternatives that improve the performance reports. This sets the accountants before ethical dilemmas, that are emphasized as the profession ethical standards also leave gaps for interpretations and judgments. Generally, in the accounting literature, the ethical conflicts have their focus on the financial accounting, namely as for the presentation of the accounting reports; the discussion about ethics pursuant to the costs accounting is uncommon. The objective of this article is to discuss ethics in the costs accounting as for the procedures employed in the cost system that meets the informational needs required by the accounting reports prepared according to the Basic Principles of Accounting. Keywords: Ethics; Results Management; Costs Accounting.
In the economic viewpoint, the companies are established aiming at adding wealth to their owners. Basically, this results from the profit generated in their operating activities and from the maximization of their market value reflected on the increase of their actions’ price. In the other hand, the actions’ price increase is influenced by different factors, among which the own profit of the operating activities, the suitable structure of capital and the acquired competitive advantages. However, the managers are before the possibility to employ techniques and procedures that allow for a more optimistic or pessimistic presentation of the a company’s economic, financial and patrimonial situation. This is addressed by researchers and scholars as a results management, able to induce the market to mistaken evaluations concerning the company. The accountants, in the other hand, may receive pressure from the managers to choose accounting alternatives that improve the performance reports. This sets the accountants before ethical dilemmas, that are emphasized as the profession ethical standards also leave gaps for interpretations and judgments. Generally, in the accounting literature, the ethical conflicts have their focus on the financial accounting, namely as for the presentation of the accounting reports; the discussion about ethics pursuant to the costs accounting is uncommon. The objective of this article is to discuss ethics in the costs accounting as for the procedures employed in the cost system that meets the informationalneeds required by the accounting reports prepared according to the Basic Principles of Accounting. Keywords: Ethics; Results Management; Costs Accounting.
URI: http://rebacc.crcrj.org.br/handle/123456789/4268
Outros identificadores: http://www.atena.org.br/revista/ojs-2.2.3-06/index.php/UERJ/article/view/617
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