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Título: Mandatory Disclosure Level, Sports and Financial Performance of Brazilian Soccer Clubs
Nível de Divulgação Obrigatória, Desempenho Esportivo e Financeiro dos Clubes de Futebol Brasileiros
Palavras-chave: Intangible Assets; Soccer Team; Mandatory Disclosure; Disclosure Index
Ativos Intangíveis; Clubes de Futebol; Disclosure Obrigatório; Índice de Disclosure
Editora / Evento / Instituição: Journal of Accounting, Management and Governance
Revista Contabilidade, Gestão e Governança
Descrição: Purpose: The purpose of this paper is to evaluate the level of mandatory disclosure of Brazilian soccer clubs in order to verify the existence of a relationship between accounting disclosure, financial performance, and the clubs’ sporting performance.Methods: We employ a qualitative and quantitative research method by empirically developing a disclosure index. The data were collected on the websites of football clubs and their federations. The sample is composed of 76 Brazilian soccer clubs by belonging to the ranking list of the Brazilian Football Confederation. A multiple linear regression allowed investigating the relationship between the main variables of the study.Relevance: The work contributes to a discussion about the soccer performance and the conformity of the recognition, measurement, and disclosure of the accounting acts and facts of the Brazilian soccer clubs. These entities have become important sources of business and stakeholders are more interested in the transparency of their transactions.Results: There is a low adhesion of sports entities to the mandatory disclosure requirements. It was observed that of the 36 items of mandatory disclosure no club met 100% of the rules of publication, recognition, measurement, and disclosure accounting. While the average of all clubs was 33.8%, Clube de Regatas Flamengo and Sport Club Internacional reported 88.9% mandatory disclosure.Theoretical/methodological contributions: We find that the level of mandatory disclosure is positively related to the intangible asset, revenue, sports performance, locality of the club and the period of experience in disclosing the mandatory accounting items.Social Contributions: This analysis can provide insights that allow the stakeholder to observe the level of economic and sports organization of Brazilian football clubs, and the degree of commitment to transparency and governance
Objetivo: O objetivo deste artigo é avaliar o nível de divulgação obrigatória de clubes de futebol brasileiros, a fim de verificar a existência de uma relação entre divulgação contábil, desempenho financeiro e esportivo dos clube.Método: Empregamos um método de pesquisa qualitativa e quantitativa, desenvolvendo empiricamente um índice de divulgação. Os dados foram coletados nos sítios dos clubes de futebol e de suas federações. A amostra é composta por 76 clubes de futebol brasileiros pertencentes ao ranking da Confederação Brasileira de Futebol. Uma regressão linear múltipla permitiu investigar a relação entre as principais variáveis do estudo.Originalidade/Relevância: O trabalho contribui para uma discussão sobre o desempenho do futebol e a conformidade do reconhecimento, mensuração e divulgação dos atos e fatos contábeis dos clubes de futebol brasileiros. Essas entidades se tornaram importantes fontes de negócios, tornando os stakeholders mais interessados na transparência de suas transações.Resultados: Existe uma baixa adesão das entidades esportivas aos requisitos obrigatórios de divulgação. Observou-se que dos 36 itens de divulgação obrigatória, nenhum clube cumpriu 100% das regras de reconhecimento, mensuração e evidenciação contábil. Enquanto a média de todos os clubes foi de 33,8%, o Clube de Regata Flamengo e o Sport Club Internacional registraram 88,9% da divulgação obrigatória.Contribuições teóricas/metodológicas: Concluímos que o nível de divulgação obrigatória está positivamente relacionado ao ativo intangível, receita, desempenho esportivo, localidade do clube e o período de experiência na divulgação dos itens contábeis obrigatórios.Contribuições sociais/para a gestão: Essa análise pode fornecer uma compreensão do segmento, permitindo que o stakeholder possa observar o nível de organização econômica e esportiva dos clubes de futebol brasileiros, assim como seu o grau de comprometimento com a transparência e a governança.
URI: http://rebacc.crcrj.org.br/handle/123456789/6423
Outros identificadores: https://www.revistacgg.org/contabil/article/view/2002
10.21714/1984-3925_2019v22n3a2
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