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Título: The Institution, Coordination and Accounting Students' Academic Performance
A Instituição, a Coordenação e o Desempenho Acadêmico dos Alunos de Ciências Contábeis
Autor(es): FAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais
Palavras-chave: Academic achievement; ENADE; Coordination; Evaluation.
Desempenho acadêmico; ENADE; Coordenação de curso; Avaliação.
Editora / Evento / Instituição: Journal of Accounting, Management and Governance
Revista Contabilidade, Gestão e Governança
Descrição: Educational evaluations enable Institutions of Higher Education  IES – Instituições de Ensino Superior – to know both their weaknesses, their strengths and achievementsby taking into account the fact that some  specialists, on the international  scenario, have already identified that academic performance can be explained through variables related to course coordination. This study sought to test the effect that the attributes of course coordination  have on the academic performance of accounting students in the ENADE  and which is  based upon students’ characteristics, family history and the  IES. Thus, we estimated the parameters based on a variance component model. We analyzed 32,607 observations. The results indicated that  thecoordinator’s qualifications are an explanatory variable in student achievement. Regarding resources for IES, estimates indicated that encouraging student participation in academic initiatives, and participation in events and congresses are also relevant factors. Thus, it is important  for institutions to enable student participation in events as well as  provide conditions for teachers to submit projects to  research development agencies. These initiatives can bring, in addition to other benefits,  academic initiation research grants for  students. Further, it was also considered relevant that institutions should value and support coordinators’ training and qualification .
Considerando que a avaliação educacional permite que as IES conheçam tanto as suas debilidades, como também as suas potencialidades e realizações; levando em conta, ainda, o fato de alguns estudiosos, no contexto internacional, já terem identificado que o desempenho acadêmico pode ser explicado por meio de variáveis relacionadas à coordenação de curso, este estudo buscou testar o efeito que os atributos da coordenação de curso exercem sobre o rendimento acadêmico dos estudantes de Ciências Contábeis no ENADE, por meio da estimação de um modelo de componentes de variância. Foram avaliadas 32.607 observações. Os resultados encontrados indicaram que incentivo à participação em iniciação científica; incentivo à participação em eventos e congressos; e titulação do coordenador são variáveis explicativas no que diz respeito o rendimento estudantil. Assim, é importante que a instituição viabilize a participação dos estudantes em eventos e os incentive, bem como dê condições aos docentes para submeterem projetos junto aos órgãos de fomento, o que pode trazer, além de outros benefícios, bolsas de pesquisa de iniciação científica para os alunos. Sob outra perspectiva, também foi identificado ser relevante que a instituição valorize e estimule a qualificação do coordenador.
URI: http://rebacc.crcrj.org.br/handle/123456789/6429
Outros identificadores: https://www.revistacgg.org/contabil/article/view/1142
10.21714/1984-3925_2017v20n2a4
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